Kerstgedachten


Kerst, ..... morgenavond gaan we weer van start met twee dagen waar veel mensen naar uitkijken. 2 dagen van warmte en gezelligheid om ons heen. 


Maar wat vieren we eigenlijk. Van oudsher is Kerst een Christelijk feest waarbij kindje Jezus wordt geboren in een stal in Bethlehem. Moeder Maria werpt geheel zelfstandig deze kleine op aarde zonder desinfecterende middelen en wonder boven wonder wordt het kindje gezond geboren. Midden in die winternacht zonder kleertjes. 


Ondenkbaar want normaliter overleeft zo'n kleine baby het niet. Dan nog niet te spreken over de onbevlekte ontvangenis. Dit kindje zou verwekt moeten zijn rond Pinksteren op het moment dat de heilige geest zich uitstortte over zijn apostelen. Nou dat heeft hij blijkbaar fantastisch gedaan met als resultaat de geboorte van kindje Jezus. 


Ik vraag me wel eens af of gelovigen zich ook wel eens afvragen; "hoe dan"? Ik als nuchtere mens namelijk wel. Maar daar zal het geloof geheel om draaien denk ik.   

Ik respecteer ieder zijn afkomst en geloof maar dit zijn toch vraagstukken die me bezig houden. 


Voor mij is de ultieme Kerstgedachte samen zijn met vrienden en familie. Wij vieren dan het leven, denken aan dierbaren die er helaas niet meer zijn. 


Deze twee dagen in het jaar gaan we helemaal los en geven elkaar cadeaus alsof liefde te koop zou zijn. Net als de drie koningen die later in het verhaal met cadeaus komen om kindje Jezus te eren. 


Gelovig of niet.... als je deze twee vergelijkingen naast elkaar legt vieren we dus allemaal het zelfde feest met de zelfde gedachte. Een ieder op zijn eigen manier. 


Met deze uiteenzetting wil ik iedereen heel fijne kerst wensen met veel warmte en gezelligheid. Vier het leven en geniet vooral van alle mooie momenten.

 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Altijd

Maart!

Webradio www.Gigantenteam.nl kennismaking