Sorry!

 orry wordt te vaak onnodig uitgesproken. Er zijn mensen die  ‘sorry’ roepen, ook al is het de schuld van de ander. Sorry zeggen we ook vooraf als we iets heel simpels vragen en er wordt ook sorry gezegd voor zaken waar je helemaal geen controle over hebt. 


Veel mensen excuseren zich voortdurend, terwijl dat helemaal niet nodig is. Van jongs af aan wordt ons ingeprent om excuses te maken. Nu is daar natuurlijk niets mis mee. Als er iets is misgegaan door jouw toedoen, getuigt het van kracht om dat te toe te geven en een welgemeend ‘sorry, het spijt me’ te zeggen. Maar wanneer er te pas en te onpas sorry wordt gezegd, zonder dat het echt nodig is, wordt dit als irritant en niet gemeend opgevat.


Wie voortdurend zijn/haar excuses aanbiedt, zegt daarmee eigenlijk ‘sorry dat ik besta’ . En als dat te vaak gebeurt, kan dat je eigenwaarde behoorlijk naar beneden halen. Gevoelige mensen hebben de neiging vaak sorry te zeggen, doordat ze voortdurend rekening willen houden met de gevoelens van de ander. Ook mensen die graag de vrede bewaren, excuseren zichzelf snel om ruzie te vermijden. Te veel sorry zeggen kan ook voortkomen uit een strenge opvoeding, of angst.


Het is goed om erop te letten dat je niet té vaak overbodig sorry zegt. Want wanneer je dit continu doet, maak je jezelf klein en onzeker. 


Verander excuses eens in dankbaarheid. Heb je iemand gevraagd om hulp? Zeg dan niet ‘sorry dat ik je dit heb gevraagd’ maar ‘ik ben dankbaar dat je dit voor mij hebt gedaan’. Voor de ontvanger een stuk leuker om te horen en het helpt jou te focussen op positieve dingen 


Wanneer je het lastig vindt om emoties te uiten of anderen te laten weten dat je verdrietig, boos of teleurgesteld bent, zeg dan geen ‘sorry’.


Jouw gevoelens mogen de ruimte krijgen, daar hoef je je niet voor te excuseren. 


Voel je je aangesproken? Geen sorry van mij...maar doe er iets mee!


Liefs Prinses

Reacties

Populaire posts van deze blog

Maart!

Altijd

LEVENSSTIJL