KRITIEK

We hebben er allemaal wel eens mee te maken. Het krijgen of geven van kritiek. Kritiek kan positief zijn maar ook negatief. Positief kritiek geven is vaak bedoeld als leerproces. En als dat goed gebracht wordt kunnen we daar prima mee omgaan. Negatieve kritiek komt vaak hard aan. Een persoon wil je dan op een harde manier laten weten dat hij of zij het niet eens is met hoe jij bepaalde zaken afhandelt . De manier waarop dit gebracht wordt kan vaak als kwetsend of betweterig overkomen. De kritiekgever is het dan niet eens met bepaalde normen en waarden die voor de ontvanger wel belangrijk zijn. Vaak gegeven door personen die zelf niet met kritiek om kunnen gaan.


Nu de herfst zijn intrede doet lijkt het wel of bij iedereen het welbekende lontje korter wordt. Iedereen vindt wel iets van elkaar en  wordt er vaker met de bekende wijsvinger een mening met veel

Kritiek uitgesproken. 


Ik denk dan wel eens: neem eerst je eigen leven onder de loep. En denk er eens over na of je iemand bewust negatieve kritiek wil geven of dezelfde woorden wat milder uitspreekt zodat er een positieve twist uitkomt. Ik betrap mezelf erop dat mijn kritieken vaak verkeerd mijn strot uitkomen zodat dit bij de betreffende persoon hard binnenkomt . Meestal corrigeer ik me dan ook weer met de woorden “ik bedoel dit niet verkeerd, sorry’ en leg dan nog een keer uit wat ik wel bedoel.


Herkenbaar? Doe er dan iets mee en bedenk voordat je kritiek uitspreekt wat je eigenlijk wil zeggen en hoe je het bedoeld. 


Ik sluit af met een nadenker:


Geef eens wat meer complimenten en minder kritiek zodat je vergroot wat mooi is.


Liefs Prinses x

Reacties

Populaire posts van deze blog

Altijd

Maart!

Webradio www.Gigantenteam.nl kennismaking